بطری-پت

بطری پت چیست ؟

بطری آب معدنی از چه چیزی ساخته میشود؟ بطری پت چیست؟ پت به چه معناست؟ پلی اتیلن ترفتالات (PET یا PETE) گرفته شده از کلمات PolyEthylene Terephethalate می باشد و در دسته بندی پلیمرها با زنجیره طولانی و وابسته به خانواده ی پلی استر ها قرار می گیرد. مواد تولید PET عبارتند از: ترفتالیک اسید خالص و اتیلن گلایکول که هر دوی این ها از مواد خام نفتی مشتق می شوند. لازم است بدانید پت ظاهر و شکلی شفاف، پلاستیکی و نیمه کریستالی دارد. در این مقاله قصد داریم که در مورد بطری پت صحبت کنیم.

این ماده، بیشتر برای تولید بطری اب معدنی و یا نوشیدنی ها مورد استفاده قرار می گیرند. تفاوت این نوع از ماده با  دیگر مواد پلاستیکی ، سازگار بودن آن با بدن انسان است.

بوییدن و لمس کردن وسایل تولید شده با این مواد برای انسان ها ضرری نداشته و از این رو از آن ها در بسته بندی ها به وفور استفاده می شود. ساخت بطری های پت نسبت به ساخت سایر محصولات آن رایج تر و متدوال تر است اما پت ها انواع مختلفی دارند که ما در ادامه انواع پت را بررسی می کنیم. در ایران از این پلیمر بیشتر برای ساخت و تولید انواع بطری  پت، نظیر قوطی آب معدنی استفاده می گردد.

انواع بطری پت

بطری پت کتابی

 بطری پت دارویی

 بطری پت استوانه ای

 بطری پت مایع ظرف شویی

 بطری پت 5لیتری

بطری پت رنگی

 بطری پت یک لیتری

بطری پت شامپو

بطری پت روغن

 بطری پت ادویه

 بطری پت گلاب

 

صنایع استفاده کننده از پت

✔ پلی اتیلن ترفتالات در صنعت نساجی: این ماده در صنعت نساجی با نام و عنوان پلی استر شناخته می شود.در گذشته نوع دیگری از پت با نام pet-p در صنعت پوشاک مورد استفاده قرار می گرفت که استفاده از آن امروزه متوقف گردیده.

✔ در تولید پوشاک: به عنوان یک مانع رطوبتی

در صنعت بسته بندی و مواد غذایی: این ماده در صنعت بسته بندی و غذایی با عنوان pet و یا رزین pet یاد می شود.  از این پلیمر برای تولید انواع بطری ها ، انواع بسته بندی آب معدنی ، نوشابه ها، نوشیدنی ها ، بسته بندی برای روغن ها ، بسته بندی برای مواد و وسایل بهداشتی و دارویی و آرایشی استفاده می شود.

مراحل تولید بطری پت

فرآوری پت و تبدیل آن به بطری شامل دو مرحله ی اصلی می باشد. در زیر دو مرحله تولید بطری Pet را توضیح می دهیم.

✔ مرحله ی اول:

ماده پت توسط قالب گیرهای تزریقی و دستگاه های تزریق پلاستیک، به یک بطری کوچک (همانند لوله های آزمایشگاهی) تبدیل می شود. علاوه بر جنس آن ها، تفاوت این لوله ها با لوله های آزمایشگاهی، این است که این بطری ها در همان مرحله ی اول، با درب و شیارهایش تولید می شود. به این محصول به دست آمده ی اولیه بطری، اصطلاحا پریفور می گویند.

مرحله دوم و نهایی:

در این مرحله که شکل نهایی شیشه آب معدنی شکل می گیرد، پرفورم تولید شده در مرحله ی قبلی ، مجددا گرم شده و کشیده می شود. این کار توسط دستگاه بادکن پت با باد گرم انجام می گیرد. این دستگاه ها با سرعت های بالا انواع بطری Pet را تولید می کنند.

فواید تولید بطری آب معدنی با پت

با توجه به مضر نبودن این مواد و با توجه به مقاومت بالایی که بطری های ساخته شده با این مواد دارند، همینطور به دلیل مقاومتشان در برابر دما، مقاوم بودن در برابر شکستگی، دما و نفوذ گازها ، سبک بودن و وزن کم، تولید این محصولات روز به روز در حال افزایش می باشد.

از طرفی قیمت ارزان این نوع بطری های تولید شده با مواد پت، نسبت به سایر مواد بسته بندی،  نظیر فلز و شیشه، باعث شده تا تولید این بطری ها با این مواد بیشتر شود.

اما مساله ای که در هنگام خرید بطری پت باید به آن توجه کرد، بحث حجم و تجزیه ناپذیری آن ها در زمان کم است. این بطری که با وجود اینکه وزن کمی دارند، حجم زیادی را اشغال می کنند. از طرفی تجزیه این مواد چیزی در حدود 300سال زمان لازم دارد، پس بحث بازیافت این محصولات اهمیت پیدا می کند. در خط تولید آب معدنی از این نوع بطری ها نیز استفاده می کنند.

بررسی سمی بودن PET (میزان سلامت بطری آب معدنی)

PET ها به لحاظ بیولوژیکی خنثی می باشند. از این رو برای انسان ها بی خطر می باشند. مصرف این مواد هیچ تهدیدی برای سلامت انسان ها ندارند و تاکنون نیز گزارشی مبنی بر مضرر بودن آن به دست نیامده است.

مزایای استفاده و معایب استفاده ازPET

یک مورد ساده برای استفاده از بطری های pet ، بازو بسته شدن راحت درب این بطری ها می باشد.

قیمت ارزان آن ها نیز دلیل دیگر استفاده از این بطری هاست.می توان گفت که بطری های پت مشخصات پلاستیک های زیست تخریب پذیر را دارند و تنها در مدت 2سال اگر که زیر خاک بمانند،30 درصدشان تخریب می گردد.

با این وجود راه حل بازیافت و تبدیل این مواد به مواد دیگر راه حلی منطقی برای این مساله است.

بازیافت ظرف آب معدنی در اندازه های بسیار بالا ، باعث می شود تا صنایع پتروشیمی در تهیه و تولید مواد اولیه صرفه جویی نمایند.

مجموعه های بازیافت کننده در مقایسه با کسانی که برای اولین بار اینمواد را تولید می کنند زحمت کمتری می کشند، همینطور در اثر بازیافت این محصولات گازهای گلخانه ای نیز کمتر تولید می شوند.

سازمان غذا و داروی این محصولات به آنها نمره قبولی در ایمنی را داده. علت آن هم استفاده نکردن از فلزات سنگین به عنوان کاتالیزور می باشد.

در تهیه این مواد از موادی نظیر اکسید آنتیموآن غیرفلزی استفاده می شود که خطر کمتری داشته و سلامت تولید کننده و مصرف کننده را به خطر نمی اندازد.

آیا بطری آب معدنی را می توان دوباره استفاده کرد و با آب شیر پُر کرد؟

نکته اول: در ابتدا باید دقت کرد که چه عددی برای کد بازیافت روی بطری پلاستیکی نوشته شده است. اگر عدد 1و 2 باشد، یعنی از مناسب ترین مواد پلاستیکی استفاده شده است. به هر حال همچنان توصیه می شود که با احتیاط لازم از این ظروف استفاده کنید. اگر کد بازیافت درج شده روی بطری عدد 7 بود اما حاوی BPA نیست اصلا از آن این ظروف استفاده نکنید.

نکته دوم: اگر بطری دارای ترک یا تو رفتگی بود توصیه می شود به هیچ وجه از آن استفاده نکنید حتی اگر عدد بازیافتی آن 1 و 2 بود. زیرا در این شرایط مواد شیمیایی به سرعت وارد آب می شود.

نکته سوم: بطری های آب به دلیل پلاستیکی بودن نباید در معرض مستقیم گرما نور خورشید و داغ شدن باشد. زیرا مواد شیمیایی با سرعت بیشتری به آب راه پیدا می کنند.

نکته چهارم: در هنگام پر کردن مجدد آب یا مایعات دیگر در بطری پلاستیکی بهتر است آن را با شوینده بدون استفاده از آب گرم بشویید.

نکته پنجم: بهتر است بطری دچار یخ زدگی نشود زیرا به علت احتمال شکستگی باعث می شود مواد شیمیایی در آب پخش شوند.

قیمت بطری پت

همانطور که گفته شد قیمت عمده بطری پت و انواع بطری اب، نسبت به سایر بطری های تولید شده از مواد دیگر نظیر بطری های شیشه ای و فلزی بسیار ارزان‌تر می باشد. این تفاوت قیمت به قدری می باشد که شرکت ها و کارخانجاتی که از بطری های شیشه ای و فلزی استفاده می کردند، در حال جایگزین کردن بسته بندی های قبلی خود با بسته بندی پت، بطری های پت و قوطی های پت می باشند.

فروش بطری پت هم به‌صورت تک و هم به صورت عمده با توجه به سفارش مشتری انجام می شود سفارش عمده در تعداد مختلف تولید و به فروش می رسد.

 مانند هر صنعت دیگری، صنعت تولید بطری های پت نیز اگر که در تعداد عمده تولید شوند برای مشتریان هزینه ای بسیار ناچیز خواهد داشت. با این وجود هزینه بطری پت با توجه به نوع سفارش بطری Pet و ابعاد و تعداد آن می تواند متفاوت باشد. شما می توانید برای کسب اطلاعت بیشتر درباره قیمت بطری پت یک لیتری، و دیگر انواع با کارشناسان برزین صنعت در ارتباط باشید.

 

شرکت دانش بنیان برزین صنعت مخترع دستگاه بادکن پت تمام اتوماتیک

نیاز روزافزون به تولید و استفاده از بطری های پت در صنعت بسته بندی و مواد غذایی و از طرفی افزایش تعداد و آمار تولید کنندگان این بطری ها، مجموعه برزین را ترقیب به ایجاد یک بانک اطلاعاتی کامل در باره ی بطری های pet کرد.

بازیافت بطری آب معدنی چگونه است؟

بطری‌ پت قابلیت بازیافت دارد و مواد بازیافتی به‌عنوان مواد اولیه، برای تولید بطری پت جدید استفاده می‌شوند. مراحل بازیافت بطری پت در 5 مرحله انجام می‌شود که آنها را بررسی می‌کنیم:

  1. بطری‌های پت جمع‌آوری شده و به ذرات ریزی تبدیل می‌شوند. یکدستی این ذرات ریزشده، نقش مهمی در بازیافت دارند.
  2. از روش شست‌وشو و دسته‌بندی توسط جریان هوا، برای جداسازی ذرات استفاده می‌شود. از حمام‌های آبی نیز برای طبقه‌بندی ذرات استفاده می‌شود؛ مثلا ممکن است ذرات ریزشده به زیر آب بروند یا در آب شناور بمانند. در واقع در این روش مواد زائدی مانند فلز یا کاغذ از پلاستیک جدا می‌شوند.
  3. برای از بین بردن آلودگی‌های روی ذرات، از روش شست‌وشو یا روش گرمایش استفاده می‌شود. در این مرحله ذرات به خوبی آبکشی می‌شوند؛ در نتیجه مواد آلاینده از بین می‌روند.
  4. در این مرحله باید پت‌های بازیافتی خشک شوند تا وارد مرحله بعدی شود.
  5. پلاستیک‌هایی که از مراحل قبل به‌دست‌آمده، در دمای مناسبی ذوب می‌شوند تا مواد ناخالص از پلاستیک‌ها جداسازی شوند. در واقع در این روش کیفیت خوبی از پلاستیک پت به‌دست می‌آید.

به‌طور کلی بازیافت بطری‌های پت به دلایل مهمی انجام می‌شود؛ به‌طور مثال:

  1. حفظ منابع: در واقع بازیافت و استفاده مجدد از بطری پت، به حفظ منابعی طبیعی مانند نفت کمک می‌کند.
  2. کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای: بازیافت بطری‌ها به کاهش مصرف انرژی کمک می‌کند؛ در نتیجه باعث کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شود و اثرات منفی را برای محیط زیست کم‌تر می‌کند.
  3. کاهش زباله: بازیافت بطری پت از تولید زباله‌ها با حجم بیشتر جلوگیری می‌کند و باعث حفظ پاکیزگی محیط زیست می‌شود.

روش تشخیص بطری پت چیست؟

انواع گوناگونی از پلاستیک در بازار وجود دارند که با نشانه‌های متفاوتی شناخته می‌شوند. در واقع پلاستیک‌ها دارای کدهای بین‌المللی هستند که می‌توانید نوع پلاستیک را با کدش بشناسید. در زیر بطری پت عدد 1 با سه فلش به شکل مثلثی، احاطه شده است. در واقع عدد 1 نشان دهنده بی‌خطر بودن و بازیافت‌پذیری پلاستیک است؛ ازاین‌رو شما می‌فهمید که بطری از جنس پلاستیک پت است.

ویژگی‌ها و کاربردهای بطری آب معدنی

پت نوعی پلیمر ترموپلاستیک است که در دنیای صنعت، پرکاربردترین پلیمر به‌حساب می‌آید. بطری پت به‌دلیل بی‌خطر بودنش، در تولید بطری آب معدنی، بطری‌های روغنی، محصولات دارویی و آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. در شرکت برزین صنعت از این پلیمر در تولید انواع بطری آب معدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع ویژگی‌های مهمی در تولید این بطری‌ها وجود دارد که آنها را از سایر بطری‌ها مجزا کرده است. برخی از ویژگی‌های بطری پت را بررسی می‌کنیم:

  • گاز کربن‌دی‌اکسید نمی‌تواند از این بطری‌ها عبور کند؛ در نتیجه از این پت برای تولید بطری آب معدنی و نوشابه گازدار استفاده می‌شود.
  • بطری پت وزن کم‌تری در مقایسه با بطری‌های معمولی دارد و همچنین از گنجایش زیادی برخوردار هستند.
  • این بطری‌ها پوسیده نمی‌شوند و استحکام و مقاومت زیادی دربرابر ضربه و فشار دارند.
  • بطری‌های پت شفاف، بی‌رنگ و نیمه کریستالی هستند و این بطری‌ها تجزیه‌ناپذیر هستند.
  • بطری پت از فلز یا شیشه، ارزان و مقرون به‌صرفه‌تر است.
  • در تولید بطری پت، دیوکسین آزاد نمی‌شود؛ در نتیجه به کم‌شدن تولید گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند.
  • یکی از ویژگی‌های ساده بطری پت، سهولت در استفاده از آن است. چونکه درب بطری پت به راحتی باز و بسته می‌شود.
  • بطری پت ترکیبات آلی در ساختار خود دارد که باعث بازیافت و تولید مجدد مواد اولیه می‌شود.

تولید بطری آب معدنی

بطری پت از مواد بی‌ضرر و غیر سمی درست‌شده و توسط بهداشت جهانی تأیید شده است. به همین دلیل گزینه مناسبی برای تولید بطری آب معدنی می‌باشد؛ زیرا لمس و تنفس وسایل تولید شده از این مواد برای انسان ضرری ندارد.

جمع‌بندی

بطری پت در صنایع بسته‌بندی از جمله بطری‌ آب معدنی استفاده می‌شود. بطری پت کاربرد و ویژگی‌های مهمی دارد و در جهان شناخته شده است؛ اما خوب است بدانید که این بطری‌ها حدود 300 سال طول می‌کشد تا تجزیه شود. شاید این موضوع باعث نگرانی انسان‌ها شود؛ ولی همان‌طور که قبلا گفتیم این پت قابلیت بازیافت بالایی دارد و کمی از نگرانی را کم می‌کند؛ علاوه‌بر این استفاده از این بطری‌ها باعث ایمنی و سلامتی می‌شود. چراکه در تولید بطری پت از موادی مانند اکسید آنتیموآن غیر فلزی استفاده می‌شود تا خطرناک و سمی نباشد. به همین دلیل سازمان غذا و دارویی به محصولاتی که با بطری پت بسته‌بندی شوند، نشانه ایمنی می‌دهد. شرکت برزین صنعت برای تولید ستگاه های ساخت بطری آب معدنی، کیفیت بالای محصول را سرلوحه کار خویش قرار داده ‌است و ایمنی و سلامت مشتریان را تضمین می‌کند.

4.7/5 - (46 امتیاز)

۱۰ دیدگاه. ترک جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مطالب سایت

قالب سازی بطری پت چگونه است؟

قالب‌سازی بطری‌ پت (پلی‌اتیلن ترفتالات) یک فرآیند مهم در صنعت بسته‌بندی است که به منظور تولید بطری‌های شفاف و مقاوم برای نگهداری مایعات و…
قالب سازی بطری پت چگونه است؟
فهرست
.