هفت نکته در مورد تولید پرک پت شفاف

پت از دسته پلاستیک هایی در تولید آب معدنی می باشد که به دلیل حجم بالای ضایعات و به دلیل ارزش افزوده ای که ایجاد می نماید, بازیافت آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

اگر به آنالیز پسماند یک شهر که منظور مقدار و نوع ضایعات می باشد توجه نمایید متوجه می شوید که, تمام ضایعات پلاستیک ها که شامل چندین نوع نظیر مشمع, محصولات بادی,سبد, محصولات تزریقی یا لاک, لوله پلیکا, ظروف یکبار مصرف و غیره می باشد را در یک دسته قرار می دهند و پت را جزء دسته ای دیگر قرار می دهند.

نکته ۱: تفاوت شستشوی پت با سایر پلاستیک ها در ظاهر بازیافت پت با سایر پلاستیک ها در بالا متفاوت می باشد. در شستشوی سایر پلاستیک ها نظیر مشمع یا به اصطلاح نایلون, محصولات بادی و گونی و سلفون و محصولات تزریقی تنها ظاهر تمیز و شفاف و عاری از مواد خارجی به همراه جداسازی رنگ کافی می باشد.

در حالی که در بازیافت پت علاوه بر شفافیت ظاهر پرک معیار و شاخصی تعریف شده است که جهانی می باشد و می بایست توسط فعالان رعایت گردد و اگر این شاخص رعایت نگردد بار برگشت می خورد و یا به قیمت پایین تری فروخته می شود. در خط شستشوی پلاستیک های دیگر به غیر از پت معمولا از دستگاههات واش استفاده نمی گردد مگر در موارد خاص.

نکته 2: میزان آلودگی پی وی سی در بازیافت پت (واحدتمیزی پت) : میزان آلودگی پی وی سی در بازیافت پت اهمیت دارد. وجود پی وی سی همراه پت در صورتیکه از حد مجاز بالاتر باشد در زمان تبدیل پرک پت به الیاف و یا گرانول باعث هیدرولیز و تخریب پت می گردد. به همین دلیل این آلودگی تا حد امکان باید از پرک پت جداسازی شود.

برای مثال یکی از مشتریان که تازه کار پت را شروع کرده بود, نمونه ای از حدود ۱۰ تن پت هات واش شده را برای فروش ارسال نمود. وقتی این نمونه مورد آزمون پی وی سی قرار گرفت, میزان آلودگی پی وی سی ۱۰۰۰ ppmاعلام شد و از خرید بار انصراف دادند. در حالی که در بازیافت پت شاخص و معیاری برای صحت کار تعریف شده است.

این شاخص یا استاندارد بیانگر میزان آلودگی پی وی سی در پرک پت است و واحد آن بر حسب ppm می باشد. هرچه این مقدار بیشتر باشد, نشان دهنده پایین بودن کیفیت پت بازیافت شده می باشد و بر عکس هرچه این مقدار کمتر باشد, بیانگر شفافیت و تمیزی بیشتر است.

نکته۳ داشتن دستگاه های ویژه برای بازیافت پت:
زمانی که پرک پت بازیافت شده توسط فعالان و دارندگان خطوط شستشو مورد آزمایش قرار می گیرد. داشتن خط هات واش برای تولید پرک کاملا شفاف الزامی است ولی کافی نیست. زیرا نحوه شستشو و جداسازی در پایین آوردن میزان آلودگی بسیار حائز اهمیت می باشد.

یکی از دستگاه هایی که وجود آن در خط بازیافت پت الزامی است دستگاه فلات تانک است.

وظیفه این دستگاه شستشو و جداسازی می باشد.

در بازیافت پت حتما درب و لیبل باید از پرک پت جداشود که بخشی از این کار توشط دستگاه فلات تانک انجام می گردد.

بر روی این مخزن پرهایی تعبیه شده است که درب و لیبل را به مخزن کوچکتری که در کنار ان قرار گرفته هدایت می گردد

در حالی که پت به دلیل سنگین تر بودن از آب به انتهای دستگاه ته نشین می گردد.

نکته 4 پنچ راه برای کاهش آلودگی پی وی سی:

شناخت و تشخیص پی وی سی ازپت
استفاده ازدستگاه هات واش
استفاده ازدستگاه شن گیر یا فرکشن
استفاده از سانتریفیوژ یا آب گیر
استفاده ازدستگاه های پیشرفته جدا سازی
نکته ۵ :یک مثال آیا جنس تمامی قوطی های شامپو پی وی سی است؟

یکی از راههای کاهش آلودگی پی وی سی, کنترل بار ورودی می باشد.

تشخیص بطری های پت از پی وی سی در این مورد بسیار حائز اهمیت می باشد.

بسیاری از افراد تصور میکنند که قوطی هایی که برای بسته بندی شامپو ها استفاده می شود از جنس پی وی سی است

و بطری های آب معدنی و نوشابه از جنس پت می باشد. در حالیکه این تصور درست نیست و بایستی به انتهای بطری توجه نمود.

اگر انتهای بطری پت به صورت نقطه ای بود جنس بطری از جنس پت می باشد اگر به صورت خطی قالب گیری شده باشد از جنس پی وی سی است.

نکته ۶: آیا تنها استفاده از دستگاه هات واش برای بازیافت پت کافی است؟

استفاده از هات واش برای بازیافت پت الزمی است.

استفاده از این دستگاه موجب تمیزی بیشتر بار گرفتن چربی ها و آلودگی های دیگر نیز می گردد در نهایت موجب تولید بار شفافیت می گردد.

اهمیت دستگاه هات واش به حدی می باشد که که خط بازیافت پت را خط هات واش می گویند و در ایران نیز منظور از پت صنعتی یعنی پتی که

با آب گرم شسته شده است نه با آب سرد.

نکته ای که در این مورد باید توجه نمود دما و PH است که در این دستگاه باید رعایت شود.

برای مثال دمای آن باید ۹۰ درجه سانتی گراد باشد و PH آن نیز قلیایی باشد. برای این منظور پیشنهاد می گردد ۲% سود به آب بیافزایید.

توجه داشته باشید که واکنش سود سوز آور با آب گرما زا است, یعنی هنگام افزودن سود, مقدار زیادی گرما تولید می شود که خود این گرما دمای آب موجود در مخزن را افزایش می دهد. بنابراین پیشنهاد می شود ابتدا سود اضافه گردد و سپس دما را به حد مورد نظر برسانیم.

دستگاه هات واش

شستشو پس از هات واش الزامی است زیرا در صورت باقی ماندن سود بر روی پرک ها موجب زرد شدن آنها و کدری می گردد.

نکته ۷: استفاده از شنگیر:

از دیگر مسائلی که باعث کاهش آلودگی پی وی سی می گردد استفاده از دستگاه شن گیر می باشد. این دستگاه به دلیل ساییدگی بار موجب شفافیت آن می شود و در واقع چسب های پی وی سی که دردستگاه هات واش ,چسبندگیشان به بطری پت کاهش یافته در این دستگاه جدا می گردند.

دستگاه شن گیر شامل شفت خورشیدی می باشد که درون یک استوانه حرکت می کند و پره هایی که روی آن قرار گرفته موجب ساییدن بار به بدنه استوانه ای آن گردیده و بدین ترتیب موجب تمیزی بیشتر بار می گردد.

شرکت برزین با چند سال سابقه در این زمینه فعالیت دارد و چنانچه میخواهید برای خرید دستگاه پت اقدام کنید کافیست یک تماس بگیرید تا کارشناسان ما سفارش شمارا ثبت و در اسرع وقت ارسال کنند.

4.4/5 - (77 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مطالب سایت

قالب سازی بطری پت چگونه است؟

قالب‌سازی بطری‌ پت (پلی‌اتیلن ترفتالات) یک فرآیند مهم در صنعت بسته‌بندی است که به منظور تولید بطری‌های شفاف و مقاوم برای نگهداری مایعات و…
قالب سازی بطری پت چگونه است؟
فهرست
.