آشنایی با دستگاه بلومولدینگ و نحوه کار آن

دستگاه بلومولدینگ، دستگاهی است که در صنعت از آن برای قالب‌گیری و تولید اجسام تو خالی پلاستیکی استفاده می‌شود. در این روش، مواد پلاستیکی گرم با استفاده از فشار، وارد حفره قالب می‌شود و با استفاده از دمش هوای فشرده، تمام قالب را پر می‌کند و در نهایت محصول مورد نظر، شکل خواهد گرفت.

دستگاه بلومولدینگ چیست؟

در اصل ایده و طراحی فرآیند و نحوه کار دستگاه بلومولدینگ از دمیدن شیشه در شیشه‌گری سنتی الهام گرفته شده است. در واقع بلومولدینگ کلمه ای انگلیسی است و در لغت به معنای “شکل‌دهی و قالب‌گیری به وسیله دمش باد” است.

اولین دستگاه بلومولدینگ صنعتی در دهه 1930 توسط اینوک فرنگرن و ویلیام کوپیتکه اختراع شده و سپس به شرکت هارتفورد امپایر فروخته شده است.

در آن زمان تنوع و تعداد محصولاتی که با این دستگاه تولید می‌شد، بسیار اندک و محدود بود. اما از آنجایی‌که وسایل شیشه‌ای بسیار ترد و شکننده هستند.

محصولات پلاستیکی توانستند به سرعت جایگزین خوبی برای آنها باشند و امروزه صنایع بسیاری از محصولات این روش استفاده می‌کنند که شامل انواع بطری‌‌ها (داروها، مواد غذایی، شوینده‌ها)، انواع تیوب‌ها (داروها و مواد آرایشی) و … می‌شود. با کمک دستگاه بطری ساز انواع بطری های مورد نظر تهیه می شود.

از جمله مواد اولیه‌ی پلاستیکی که برای استفاده در دستگاه بلومولدینگ مناسب هستند، می‌توان به PVC، PET (بیشترین کاربرد را دارد)، نایلون، ABS، EVA، TPE، پلی اتیلن (با دانسیته کم و دانسیته زیاد)، پلی پروپیلن، COP و COC، کو پلی‌استر و پلی‌استر اشاره کرد.

نحوه کار دستگاه بلومولدینگ 

بر اساس روش کار دستگاه بلومولدینگ و فرآیند قالب‌گیری پلاستیک، انواع مختلفی از دستگاه بلومولدینگ در بازار وجود دارد. برای اینکه با نحوه کار این دستگاه‌ها بیشتر آشنا شوید، ابتدا لازم است با انواع فرآیندهای بلومولدینگ یا قالب‌گیری بادی آشنا شوید:

انواع فرآیند بلومولدینگ پلاستیک

  • اکستروژن بلومولدینگ یا قالب‌گیری بادی اکستروژنی

در این روش که به EBM نیز معروف است و در ایران بیشتر آن را به نام تزریق بادی روده‌ای می‌شناسند، مواد اولیه‌ی پلاستیکی، ذوب شده و وارد محفظه اکسترود می‌شود. سپس از آنجا به درون قالب فلزی وارد شده و مواد پلاستیکی مذاب با استفاده از دمش هوا، به شکل قالب در می‌آید. پس از خنک شدن محصول، قالب باز شده و قطعه تولید شده خارج می‌شود.

مزایا: نرخ تولید سریع، قابلیت قالب‌گیری قطعات پیچیده و اضافه کردن دستگیره در طراحی قطعات

معایب: محدود بودن به تولید قطعات تو خالی، استحکام کم قطعات تولید شده

  • بلومولدینگ یا قالب‌گیری بادی تزریقی

در این روش در دستگاهی که در اصطلاح به آن دستگاه بادی بلومولدینگ اتوماتیک نیز می‌گویند، ابتدا مواد اولیه پلیمری ذوب شده و سپس مواد پلاستیکی مذاب توسط یک نازل درون قالب تزریق می‌شود. لقمه‌ی استوانه‌ای که تولید شده است به قالب منتقل شده و با استفاده از دمنده هوا، به آن شکل داده می‌شود. از این روش غالبا برای تولید بطری‌ها و تیوب‌های دارو استفاده می‌شود.

مزایا: دقت قطعات تولید شده بسیار زیاد است.

معایب: غالبا برای تولید قطعات کوچک مناسب است، و قطعات تولید شده دارای استحکام کمی است.

  • بلومولدینگ یا قالب‌گیری بادی کششی تزریقی

این روش به دو صورت یک مرحله‌ای و یا دو مرحله‌ای انجام می‌شود:

  • روش یک مرحله‌ای: تولید لقمه و محصول نهایی توسط یک دستگاه انجام می‌شود. همزمان با تولید لقمه، ماهیچه‌ای آن را در حالت کشیده نگه می‌دارد و دمنده هوا، به آن شکل می‌دهد و محصول نهایی شکل می‌گیرد.

مزایا: امکان تولید اجسام با هندسه گوناگون از قبیل مکعب و مقاطع مستطیلی و با ضخامت یکسان

معایب: محدودیت در طراحی محصول

  • روش دو مرحله‌ای: در مرحله اول مواد پلاستیکی به صورت لقمه شکل می‌گیرد (همانند آنچه در بلومولدینگ تزریقی اشاره شد) و سرد می‌شود. سپس تا دمای بسیار بالایی گرم شده و درون قالب قرار می‌گیرد. در حالی‌که ماهیچه‌ لقمه را در حالت کشیده نگه می‌دارد، محصول نهایی توسط دمش هوا شکل می‌گیرد. این روش نسبت به روش یک مرحله‌ای، به دلیل گرمایش مجدد لقمه، حدود 25% افزایش هزینه خواهد داشت. اما در دستگاه‌های مدرن، گرمایش مجدد از طریق مادون قرمز انجام می‌شود که موجب شده است هزینه‌های این روش کاهش چشم‌گیری داشته باشد. همچنین بر روی کیفیت محصول تاثیر گذاشته است و محصولاتی با کیفیت بالاتری تولید می‌شود.

مزایا: تولید قطعات حجیم، طراحی بطری‌های متنوع‌تر

معایب: نیاز به فضای کاری بیشتر، هزینه بالای تولید

برترین برندهای دستگاه بلومولدینگ

امروزه انواع برندها (از برندهای آلمانی و اروپایی گرفته تا برندهای چینی) و با کیفیت‌ها و کاربردهای مختلفی در بازار وجود دارد و البته واردکننده‌ها و شرکت‌های بسیاری در زمینه فروش دستگاه بلومولدینگ فعال هستند.

اما خوشبختانه ایران نیز در زمینه تولید دستگاه بلومولدینگ توانسته است با تکیه بر دانش روز استانداردهای جهانی را برآورده نماید. کیفیت بالا و قیمت مناسب‌تر، از جمله ویژگی‌های بارز دستگاه‌های ایرانی است به طوری که حتی قابل مقایسه با نمونه‌های خارجی آنهاست.

شرکت برزین صنعت با بیش از 15 سال سابقه در زمینه طراحی و تولید دستگاه ها از جمله دستگاه بادکن و تجهیزات باکیفیت صنعتی، و همچنین با دارا بودن مجموعه ای با تجربه از کارشناسان و مهندسین، خدمات و مشاوره های بسیاری را در زمینه راه اندازی خطوط تولید آب معدنی.

ساخت دستگاه های تولید آب معدنی و سایر دستگاه های کارخانه ای، نصب و راه اندازی و همچنین تعمیر این دستگاه ها و بسیاری موارد دیگر، به مراجعه کنندگان خود ارائه می دهد. شما می توانید با مراجعه به وب سایت رسمی این شرکت، از این تمامی این خدمات بهر مند شوید.

5/5 - (32 امتیاز)

۱ دیدگاه. ترک جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مطالب سایت

قالب سازی بطری پت چگونه است؟

قالب‌سازی بطری‌ پت (پلی‌اتیلن ترفتالات) یک فرآیند مهم در صنعت بسته‌بندی است که به منظور تولید بطری‌های شفاف و مقاوم برای نگهداری مایعات و…
قالب سازی بطری پت چگونه است؟
فهرست
.