تفاوت-پت-و-پلی-اتیلن1

تفاوت پت و پلی اتیلن

تفاوت پت و پلی اتیلن با درک تعریف هر یک از این دو نام و هم چنین شناخت کارایی و کاربرد آن، امکان پذیر می گردد. در ادامه با تفاوت پت و پلی اتیلن پس از شناخت تعاریف و کاربرد های هر یک آشنا خواهیم شد.

اما پیش از آغاز موضوع، لازم است تا با شرکت دانش بنیان برزین صنعت کوشا به عنوان یکی از مهم ترین حوزه های طراحی، نصب و راه اندازی انواع دستگاه ها و تجهیزات تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک در تهران آشنا شویم.

این مجموعه با تکیه بر توان داخلی و استفاده از فرمول هایی کاملا تضمین شده در حوزه تولید انواع ماشین آلات صنعتی فعالیت می نماید. مهم ترین وجه تمایز شرکت دانش بنیان برزین صنعت، طراحی ماشین آلات بسیار باکیفیت و کاربردی با هزینه ای کاملا مقرون به صرفه در مقایسه با نمونه های مشابه خارجی است. در این مقاله از جامع ترین اطلاعات در رابطه با پت، پلی اتیلن و تفاوت پت و پلی اتیلن مورد بررسی قرار می گیرد.

پت چیست؟ 

منظور از پت چیست؟ پت، پلیمری که در تولید انواع بطری به شکل گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. از قابلیت های مهم پت، بازیافت پذیری است. در سال های اخیر با توجه به ابعاد گسترده مصرف بطری پت، روش بازیافت با استفاده از حلال پت، گزینه ای ایده آل محسوب می گردد.

پت ماده ای پلیمری است که در مقایسه با هر یک از مواد مشابه خود، در ترکیب کنار مواد غذایی، شیمیایی و اسیدی واکنشی از خود نشان نمی دهد. پت در برابر خرد شدگی و هم چنین پوسیدگی، مقاومت قابل توجهی دارد.

پت در صنایع متعددی از جمله نساجی به عنوان یک ترکیب فوق العاده موثر و کاربردی مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله مواردی که برای استفاده از پت در صنعت نساجی می توان به آن اشاره نمود، جلوگیری از آّب رفت پارچه در ترکیب با مواد اولیه ای هم چون پنبه است. نساجی، صنعت پوشاک و تولید مواد غذایی، اصلی ترین گروه های مصرف پت می باشند.

بطری های پت به همراه ناخالصی های موجود از جمله درب، برچسب بطری و … در راکتور و ترکیب به همراه حلال شیمیایی، مراحل حل شدن را طی می نماید.

از مزایا مهم پت، مقاومت در برابر رطوبت است. پت به فراوانی تولید و یافت می شود، در نتیجه از قیمت های بسیار مناسبی نیز در بازار برخوردار است. فرآیند آسان بازیافت پذیری پت، این ماده را به یکی از اصلی ترین مواد اولیه در صنایع تبدیل نموده است.

ورق پلی اتیلن ترفتالات

کاربرد ورق پلی اتیلن ترفتالات در صنایع بطری سازی بیش از سایر صنایع احساس می گردد. اما در بسیاری از کشور های پیشرفته، ورق پلی اتیلن ترفتالات در تولید انواع رزین بطری، الیاف پلی استر و … مورد استفاده قرار می گیرد.

تنوع کاربرد این پلیمر با در نظر گرفتن نوع جهت گیری تولید آن، تعیین می گردد. وزن پلیمر پت سبک بوده و قیمت ارزان آن به عنوان ویژگی اصلی برای استفاده در صنایع به شمار می آید. یکی از نکات مهمی که در تعیین هر یک از خواص مکانیکی پلیمر پت، مورد توجه قرار می گیرد، نظم ساختاری این پلیمر می باشد.

نظم ساختاری پلیمر پت، یکی از مهم ترین پارامتر ها برای افزایش میزان کریستالی شدن این ماده است. پلی اتیلن ترفتالات PPT در مقایسه با پت، تفاوت های مشخصی نیز دارد. یکی از انواع تفاوت پت و پلی اتیلن را می توان در حساسیت پلی اتیلن در مقایسه با پت خلاصه کرد.

پلی اتیلن ترفتالات به عنوان ماده ای حساس در برابر برخی ترکیبات شیمیایی شناخته می شود. امکان تغییر ترکیب و تجزیه پذیری پلی اتیلن برخلاف پت، بسیار بالا است. در نتیجه نمی توان از این ماده برای تولید برخی بطری های حاوی نوشیدنی اسیدی، استفاده نمود.

پلی اتیلن ترفتالات از اصلی ترین مواد کاربردی در صنعت پلاستیک سازی می باشد. بازیافت پذیری پت که شیوه رایجی برای استفاده از این ماده محسوب می گردد، با ذوب بطری های پلاستیکی انجام می شود.

علاوه بر سوزاندن بطری، اجرای روش های شیمیایی و ذوب بطری، به عنوان راهکار هایی ساده و کم هزینه شناخته می شوند. از جمله ابهاماتی که در خصوص پت، به چشم می خورد، احتمال سمّی بودن این ماده است.

بررسی دیگر تفاوت های پت و پلی اتیلن

پت سمّی نیست، استفاده از پت در صنایع پلاستیکی برای تولید بطری بلامانع می باشد. پت هم چون بسیاری از بطری های شیشه ای، دارای استاندارد های بهداشتی است، در نتیجه در برابر باکتری و میکروارگانیزم های متعدد، مقاوم خواهد بود.

جداسازی پلیمر ها بر اساس نقطه ذوب از متداول ترین روش هایی است که می توان به آن اشاره نمود. نقطه ذوب پت (نقطه نرمی پت) 260 می باشد. بازیافت این نوع از بطری طی سال های اخیر با توجه به افزایش قابل توجه حجم بطری های پت، مورد توجه قرار گرفته است.

پت پلیمری است که با حرارت دیدن از حالت پلاستیکی که دارد به فرم لاستیکی تغییر شکل می دهد. از این نوع پلیمر برای ساخت پلی استر، بطری آشامیدنی و فیلم استفاده می گردد، که در کشور ما به صورت عمده برای تولید بطری آشامیدنی استفاده می گردد.

پت از نظر ظاهری بسیار شفاف و کریستالی است. از پت علاوه بر تولید بطری ها، به عنوان فیبر در صنایع نساجی برای تولید پوشاک نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

از مهم ترین وجوه تفاوت پت و پلی اتیلن، پایداری پت و قابلیت بازیافت قطعی آن است. قابلیت بازیافت پت از اصلی ترین ویژگی های این ماده کاربردی به شمار می رود.

فرآیند بازیافت پلی اتیلن ترفتالات در مقایسه با دیگر انواع پلی اتیلن، از سهولت بالایی برخوردار است. هم چنین این نمونه از پلی اتیلن، با توجه به قابلیت هایی هم چون شفافیت، در صنایع متعددی از جمله تولید انواع بطری های نوشیدنی مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی اتیلن ترفتالات یا همان پت 

دلیل استفاده از پت برای تولید بطری آشامیدنی چیست؟ مقاومت در برابر شکستگی، وزن پایین، مقاومت در برابر نفوذ گازها و دما، قیمت ارزان آن دلایل استفاده از این پلیمر برای تولید بطری های آشامیدنی می باشد که همین فاکتورها آن را در برابر شیشه و فلز دارای برتری کرده است.

پت به دلیل بی خطر بودن و اینکه بیولوژیکی خنثی به شمار می رود، به صورت جلدی مطمئن برای پوشش مورد استفاده قرار می گیرد و غیر سمی بودن آن بر روی ژن ها مورد آزمایش قرار گرفته است.

در مقابل مزیت های این نوع بطری ها نسبت به نمونه های دیگر، مضرات قابل توجهی نیز دارد که کره ی زمین را با بحرانی جدی روبه رو کرده است و آن هم تجزیه ی خیلی طولانی آن است که مسئله ای بسیار جدی به شمار می رود که کارشناسان را به پیدا کردن راه حلی در این زمینه سوق داده است.

تولید پت و مواد مورد استفاده در آن

با ترکیب و واکنش اسیدها و الکل ها و در مجاورت قرار گرفتن کاتالیست فلزی پت تولید می شود. ترفتالیک اسید خالص و اتیلن گولیکول از جمله واسطه هایی هستند که در تولید پت بسیار مورد استفاده قرار می گیرند و نقشی بسیار موثر و کاربردی دارند که از مشتقات نفت خام به شمار می روند. پلیمر پت PET یک ترکیب خنثی و استفاده از آن موجب انتقال سم به بدن نخواهد شد.

شرکت دانش بنیان برزین صنعت

شرکت دانش بنیان برزین با مدیریت مهندس علیرضا آذر برزین، اولین طراح و مبدع دستگاه تمام اتوماتیک بادکن پت در ایران است. ارائه مشاوره طراحی، ساخت، نصب و راه انداری دستگاه های تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک، توسط گروه دانش بنیان برزین صنعت، یکی از مهم ترین خدماتی است که به منظور ارتقا دانش فنی فعالان در این حوزه، انجام می گیرد.

 

از مهم ترین محصولات و دستگاه های صنعتی طراحی شده در شرکت برزین صنعت: 

  • طراحی و ساخت دستگاه بادکن پت
  • طراحی و ساخت دستگاه تمام اتوماتیک بادکن پت مدل optimize
  • طراحی و ساخت دستگاه تمام اتومات بادکن پت سری پنوماتیکی
  • طراحی و ساخت دستگاه تمام اتومات سری بلوپت
  • طراحی و ساخت دستگاه نیمه اتومات مدل bm150
  • طراحی و ساخت انواع دستگاه خط کامل باد
  • طراحی و ساخت دستگاه های پرکن و بسته بندی
  • طراحی و ساخت دستگاه ردیف کن بطری
  • طراحی و ساخت دستگاه لیبل زن در خط تولید و بسته بندی اب معدنی
  • طراحی و ساخت دستگاه شرینگ پک
  • طراحی و ساخت ریل کانوایر،ایر کانوایر،ریل ترافیک
5/5 - (1 امتیاز)

۱ دیدگاه. ترک جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مطالب سایت

قالب سازی بطری پت چگونه است؟

قالب‌سازی بطری‌ پت (پلی‌اتیلن ترفتالات) یک فرآیند مهم در صنعت بسته‌بندی است که به منظور تولید بطری‌های شفاف و مقاوم برای نگهداری مایعات و…
قالب سازی بطری پت چگونه است؟
فهرست
.