انواع-بطری-پت

تاریخچه ، خواص فیزیکی و مزایای بازیافت پت

پت (PET) چیست؟

PET یکی از مواد پلاستیکی مورد بحث و متداول در زمینه بطری نوشیدنی ها است.

برخلاف سایر مواد پلاستیکی، پلی اتیلن ترفتالات یکی از مواد بی خطر به شمار می رود و شماره “۱” روی بطری های آب نیز بیانگر همین موضوع است.

این دسته از پلاستیک ها، نوعی از رزین های پلیمری ترمو پلاستیک است که کاربردهای مفیدی در زمینه های متفاوت از جمله، تولید الیاف مصنوعی، و ظروف بسته بندی آب معدنی و مواد غذایی و سایر موارد ترموفرمینگ دارد. و این ماده برخلاف نام علمی اش، حاوی پلی اتیلن نمی باشد.

تاریخچه

John Rex Whinfield به همراه James Tennant Dickson و سایر کسانی که در شرکت Calico Printers Association فعالیت داشتند،

برای اولین بار در سال ۱۹۴۱ اختراع PET را به ثبت رساندند.

از آن زمان به عنوان یک نوع پلاستیک بسیار کاربردی و مفید، در تولید محصولات پلاستیکی زیادی رایج شد. اولین بطری پت PET در سال ۱۹۷۳ اختراع شد.

خواص فیزیکی:

استفاده PET مزایای زیادی دارد. شاید یکی از مهمترین ویژگیهای PET، ویسکوزیته ذاتی این ماده باشد. این ویژگی باعث می شود این ماده آب موجود در محیط اطراف را جذب کند، که همچنین باعث ایجاد خاصیت هیدروسکپیک نیز می شود، که این خاصیت سبب می شود تا مواد با استفاده از یک ماشین قالب ریزی معمولی شکل بگیرند و به سرعت خشک شوند.

  • مقاوت عالی در برابر سایش نسبت به انواع پلاستیک ها
  • دارای قابلیت انعطاف پذیری بالا
  • مقاومت زیاد که سبب استحکام و تطبیق پذیری می شود.
  • ضریب اصطکاک پایین که باعث کاربردهای مفید تر این ماده نسبت به سایر پلاستیک ها می شود.
  • عدم نشت مواد شیمیایی ظروف پلاستیکی به مواد غذایی و مایعات موجود در ظرف سبب می شود که این ماده به عنوان یکی از مهمترین محصولات بسته بندی مواد غذایی به شمار رود.

این خواص فیزیکی، این ماده را به عنوان یک گزینه سودمند برای تولید کنندگانی که نیاز به پلاستیکی بی خطر برای بسته بندی مواد غذایی و یا استفاده مستمر دارند، تبدیل می کند.

owing are استفاده در زندگی روزمره:

  • بطریها و سایر ظروف مواد غذایی از جمله بطری های نوشابه، نانها و شرینی ها، بطری های آب، ظرف کره بادام زمینی و حتی ظروف بسته بندی مواد غذایی منجمد.
  • نگهداری لوازم آرایشی، به دلیل اینکه قالب گیری این ماده آسان است، تولید کنندگان می توانند ظروف خاص زیادی را برای انواع محصولات آرایشی تولید کنند.
  • نگهداری مواد شیمیایی از جمله مواد شوینده خانگی چرا تولید کنندگان به جای استفاده از سایر مواد پلاستیکی که

بیشتر در دسترس هستند، از PET استفاده می کنند؟ پلاستیکهای PET با دوام و مستحکم هستند.

اکثر این محصولات را می توان بارها و بارها استفاده کرد.

(امکان بازیافت این محصولات وجود دارد) و علاوه بر این، شفافیت این محصولات باعث استفاده های متنوع تری از آن می شود.

و به دلیل شکل گیری آسان امکان قفل کردن ظروف را به راحتی فراهم می کند.

به آسانی شکسته نمی شود. علاوه بر همه این موارد، شاید مهمترین علت محبوبیت این محصول ارزان بودن آن برای استفاده باشد.

مزایای بازیافت پت 

مواد اولیه جهت ساخت ظروف PET عمدتاً از خارج کشور وارد می گردد. با بازیافت این ماده از واردات مواد اولیه مورد نیاز جهت ساخت ظروف پلاستیکی PET  و در نتیجه خروج ارز از کشور جلوگیری می شود. اشتغال زایی و ایجاد در آمد در سطح جامعه از مرحله جمع‌آوری و جداسازی تا مراحل بازیافت، تولید و عرضه محصولات جدید. منابع اولیه جهت ساخت پلاستیکها نفت است که از طریق صنعت پتروشیمی تبدیل به پلاستیک می گردد.

بازیافت PET علاوه بر صرفه جویی در استفاده از منابع اولیه موجب کاهش مصرف انرژی در استخراج، انتقال و ساخت ظروف از مواد خام اولیه گردیده و همچنین آلودگیهای آب، خاک و هوا را به علت عدم کاربرد مواد خام در فرآیند تولید ظروف PET کاهش می دهد. ظروف PET با وجود وزن کم اما حجم بالایی را در زباله های شهری به خود اختصاص می دهند.

بازیافت PET بدلیل کاهش حجم و وزن زباله، هزینه های مربوط به جمع‌آوری و دفن آن را کاهش می دهد. ظروف پلاستیکی پت PET بدلیل برخوردار بودن از پیوندهای محکم کربن – کربن در برابر تجزیه کنندگان طبیعی مقاومت زیادی از خود نشان می دهند و در مدت ۳۰۰ سال به‌طور آرام تجزیه می گردند.

با بازیافت این پلیمر از آلودگیهای زیست محیطی، به‌خصوص آلودگی خاک منطقه جلوگیری بعمل می آید. دفن زباله انتشارات گازهای گلخانه ای از جمله متان و دی اکسید کربن را افزایش می دهد بازیافت PET به‌جای دفن آن از انتشار این دو نوع گاز گلخانه ای که دمای کره زمین را افزایش می دهد، جلوگیری بعمل می آورد.

بازیافت انرژی از سوزانیدن PET در کوره های استاندارد زباله سوز در مصرف سوختهای فسیلی که منبع رو به پایانی است صرفه جویی می نماید.

بطری پت چیست

پِت یا پلی اتیلن ترفتالات به دلیل سازگاری که با بدن انسان دارد گزینه مناسبی برای استفاده جهت ساخت بطری های پت می باشد  لمس کردن  ، بوییدن ، و مصرف ظروف و بطری هایی که با مواد پت ساخته می شود بی خطر هستند به همین دلیل از آن  در صنایع خوراکی و بسته بندی مواد غذایی استفاده می کنند.

در صنایع غذایی بطری پت جایگزین شیشه های نوشیدنی شده است که مقاومت ، انعطاف پذیری ، استحکام  بیشتری دارند. مهمترین ویژگی بطری پت این است که  قابلیت بازیافت و بازگشت به چرخه تولید را دارد، توجه داشته باشید که نماد RPET جهت نمایش دادن پت بازیافت شده می باشد. در زیر بطری هایی که عدد 1 را با سه فلش احاطه شده را حک کرده باشد نشان این است که این بطری از جنس پت می باشد

بطری پت  به دلیل بی خطر بودن و بهداشتی بودنشان همچنین به دلیل اینکه ساختاری قوی، مقاوم در برابر میکرو ارگانیزم های آلاینده ها دارد در ضمن با غذا و نوشیدنی واکنش نمی دهد گزینه بسیار مناسبی برای بطری های پت اب معدنی و نوشیدنی های دیگر می باشد. توجه داشته باشید که بطری پت بر خلاف بطری های شیشه ای بسیار سبک و حمل آن راحت می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

۲ دیدگاه. ترک جدید

  • با سلام و خسته نباشید.
    من یه سوال خدمتتون داشتم.
    ما داخل این بطری ها که تصاویرش بالا هست مواد شیمیایی نشت گیر و بازدارنده خوردگی می ریزیم ولی بعد از حدود یک ماه این بطری محتوی نشت گیر دفرمه و جمع میشود. وقتی در بطری باز میکنیم دوباره بطری به حالت اولیه برمی گردد. و در مورد بطری های ۳ لیتری مواد بازدارنده خوردگی که می ریزیم از زیر بطری نشتی می دهد.میخواستم بدونم چرا این اتفاق می افتد؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مطالب سایت

قالب سازی بطری پت چگونه است؟

قالب‌سازی بطری‌ پت (پلی‌اتیلن ترفتالات) یک فرآیند مهم در صنعت بسته‌بندی است که به منظور تولید بطری‌های شفاف و مقاوم برای نگهداری مایعات و…
قالب سازی بطری پت چگونه است؟
فهرست
.