بطری پت دارویی

از زمان پیدایش نوع انسان بر روی زمین تا لحظه انقراض وی ، باکتری ها ، میکروب ها ، ویروس ها و یا در قالبی جامع تر بیماری ها با وی همراه هستند . سلسله عواملی که انسان را بیمار می کند ، همواره در طول تاریخ یکسان نبوده است .

به عنوان مثال روزگاری آبله و طاعون بلای جان آدمیان بوده و ورود آن به کشور ، شهر و قبیله ای به معنی از بین رفتن بخش عمده ای از افراد آن ناحیه بوده است ، اما امروزه با کشف روش های درمانی جدید ، گسترش و افزایش سطح عمومی بهداشت و همچنین انجام اقدامات پیشگیرانه ، این امراض ریشه کن شده و در ابعاد وسیع یافت نمی شوند .

مقاومت بدنی انسان در برابر چنین بلایایی که بواسطه تزریق واکسن های گوناگون افزایش یافته است ، هنوز هم دربرابر بیماری های دیگری ضعیف است . با وجود اینکه دهه ها از ساخت آخرین آنتی بیوتیک موثر و قدرتمند از سوی انسان می گذرد ، عوامل بیماری زا و میکروب ها در برابر این دارو مقاوم شده اند .

اتفاقی که نگرانی پزشکان صاحب نظر را در پی داشته است ، چراکه در صورت عدم ساخت دارویی جدید ، شرایطی بدتر از دوران وبا و طاعون کره زمین را در بر خواهد گرفت . در این میان و با بروز هر اتفاقی ، اصلی که تغییر نمی کند ، نیاز انسان به مصرف داروست .

در همین راستا دارو به مجموعه ماده های گیاهی ، حیوانی ، معدنی و شیمیایی گفته می شود که بر روی مکانیزم اجزای زنده جانوران (از جمله انسان) تاثیر گذاشته و آن را بهبود می بخشد . داروها که عموماً خوردنی ، مالیدنی ، استنشاقی و تزریقی می باشند ، با درمان بیماری ، تسکین درد ، تشخیص مرض یا پیشگیری از وقوع مریضی به کمک فرد مصدوم می شتابند .

این داروها به دلیل وظیفه خطیرشان (تاثیر مستقیم بر سلامت یا مرگ و زندگی بیماران ) از یک سو و قابلیت جذب آلودگی از سوی دیگر ، مستلزم نگهداری در ظروفی خاص می باشند . در سال های نچندان دور ، استفاده از بطری و قوطی های شیشه ای برای نگهداری از این مواد بسیار رایج بود (کمااینکه برخی از شربت ها هم اینک نیز در ظروف شیشه ای عرضه می شوند ) اما به دلیل هزینه بالا ، وزن زیاد و مقاومت کم آن ها در برابر ضربه ، نگهداری بخشی از دارو ها به بطری پت و مشتقات پلاستیکی آن محول شد .

امروزه استفاده از بطری پت به عنوان محفظه نگهدارنده قرص ها و کپسول ها بسیار رایج می باشد ، چراکه علاوه بر نداشتن محدودیات فوق ، بر روی مزه ،بو و فواید محتویاتش نیز تاثیر نگذاشته و تا زمان انقضای محصول ، از آن در برابر تهدیدات خارجی محافظت می کند .
بطری پت که بیشتر در طیف های مختلف رنگ قهوه ای تولید می شود مناسب نگهداری از نوشیدنی های دارویی می باشد .
نمونه های بی رنگ یا مات نیز برای داروهای غیرخوراکی (مانند بتادین ، لیدوکائین ، محلول دهان شویه و یا قطره چشم و بینی ) مصرف می گردند .

در کنار بطری (دارای دهانه کوچک و بدنه بزرگ) ، قوطی های پلاستیکی (دهانه و بدنه هم شعاع) نیز برای نگهداری انواع کپسول ها ، قرص های درمانی ، قرص های جوشان و پودرهای خوراکی کاربرد دارند . در پایان نیز می توان از استفاده مواد پلاستیکی در ساخت ادوات پزشکی مانند سرنگ ، قطره چکان ، پیمانه ، قاشق های مدرج و انواع درب بطری پت اشاره کرد .

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مطالب سایت

قالب سازی بطری پت چگونه است؟

قالب‌سازی بطری‌ پت (پلی‌اتیلن ترفتالات) یک فرآیند مهم در صنعت بسته‌بندی است که به منظور تولید بطری‌های شفاف و مقاوم برای نگهداری مایعات و…
قالب سازی بطری پت چگونه است؟
فهرست
.