شکارچی پت : IDEONELLA SAKAIENSIS

پلی‌اتیلن ترفتالات، یا همان پت (PET)، در نظر ما فیبر پلاستیکی خشک و مقاومی است که به عنوان بُن‌مایه‌ی اساسی پوشاک پلی‌استری و بطری‌های یکبارمصرف مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه، از نگاه یک باکتری به نام ایدیونِلا ساکایِنسیس (Ideonella Sakaiensis) پت وعده‌ای برای شام تلقی می‌شود!
این باکتری اخیراً در نمونه‌های خاک، فاضلاب و رسوبات بازیافتیِ آلوده به ذرات پت، توسط محققان ژاپنی کشف گردیده است. پت ماده‌ای است پایدار و تنها میکروب‌های شناخته‌شده‌ی معدودی قادر به تجزیه آن می‌باشند. با این وجود، ایدیونِلا ساکایِنسیس، پت را به عنوان طعمه‌ی اصلی خود می‌شناسد. آزمایشات انجام گرفته حاکی از آن است که این باکتری پس از چسبیدن به ذرات پت، پروتئینی از خود رها کرده که باعث تجزیه‌ی پلاستیک به مولکول‌های قابل تغذیه می‌گردد.
هر ساله میلیون‌ها تن پت تولید می‌شود که تجمع روزافزون آنها در اکوسیستم می‌تواند تهدید زیست‌محیطیِ مهمی به شمار آید. دانشمندان بر این باورند که اشتهای سیری‌ناپذیر ساکایِنسیس نسبت به این تهدید محیطی، می‌تواند به عنوان عامل ارزشمندی در پاکسازی زباله‌های پلاستیکی، مورد استفاده قرار گیرد.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

مطالب سایت

قالب سازی بطری پت چگونه است؟

قالب‌سازی بطری‌ پت (پلی‌اتیلن ترفتالات) یک فرآیند مهم در صنعت بسته‌بندی است که به منظور تولید بطری‌های شفاف و مقاوم برای نگهداری مایعات و…
قالب سازی بطری پت چگونه است؟
فهرست
.